måndag 4 juni 2012

Utan instruktion - Learning by doing

När jag separerade från sonens far var det en vän som sa "Det finns inga instruktioner. Det som är rätt för någon är helt fel för någon annan, du måste hitta din väg."

Jag hittade slutligen min väg. Den var allt annat än rak. Serpentinvägar uppför höga berg och nerför djupa dalar. Det finns stunder under vägens gång som jag inte är överdrivet stolt över såhär i efterhand men de har gjort mig till den jag är idag. Jag behövde gå igenom vissa saker, det var rätt väg för mig just då.

Överhuvudtaget finns det inga instruktioner över livet. Det måste levas i nuet. Vi måste testa oss fram, det går inte att enbart lyssna till andras erfarenheter. Vi måste erfara saker, i både med- och motgång. Ibland blir det rätt, andra gånger fel. Ingen är felfri. Det viktiga är att vi lär något från det. Att vi tar till oss godbitarna och inte gör om samma misstag igen.

"Learning by doing"

Inga kommentarer: