måndag 25 juni 2012

En annan plats

Att läsa har för mig varit ett sätt att slappna av. Försvinna till en annan värld. I perioder har jag läst flera böcker under en veckas tid. När jag blev sjuk försvann det. Jag kunde inte läsa. Klarade inte av att ta in orden och få något sammanhang. Den onda cirkeln är bruten.
Jag är väldigt stolt att jag har nått en ny milstolpe på min resa. Jag har för första gången, på jag vet inte hur länge, lyckats läsa en bok och njuta av att vara uppslukad av någon annans liv. Lämna mig själv och mitt för en stund.

Det finns platser vi kan besöka som har olika innebörd för olika personer. Kyrkogården kan jag uppleva som väldigt harmonisk. Sitta vid vattnet eller på en stubbe i skogen.
Det kan vara en plats som ger en specifik känsla, kanske har vi varit där tidigare, ensam eller tillsammans med någon.

Ibland kanske platsen inte spelar någon roll, det är sällskapet och känslan vi upplever där och då som är det speciella.

Det finns stunder när vi vill fly. Lämna allt bakom oss. Bort från vardagen, in till det okända. Vara anonym.
Ibland kan jag nästan planera in sådana stunder. Hitta en plats där ingen känner mig. En plats att bara vara.

Andra gånger vill vi vara tillsammans med någon speciell bara för att den personen gör oss glad. Personen tar oss till en annan plats utan att vi behöver förflytta oss.

Jag önskar dig nära.

Inga kommentarer: