lördag 5 maj 2012

Utnyttjad eller inte

När jag vaknade hade jag en underlig känsla i kroppen. Jag låg kvar länge för att försöka identifiera den. När det sen uppenbarade sig för mig vad det var jag kände blev jag nästan arg. Arg, ledsen och besviken på en och samma gång... Det är inte bara jag. Det är inte bara du. Det är så många runt omkring. Alla ger något men vissa tar mycket mer än de ger. Ibland ger det känslan av utnyttjande...

Det finns ett gammalt kinesiskt(??) ordspråk Jag hör inte vad du säger för dina handlingar överröstar dina ord. Möjligtvis kan det vara den röda tråden genom detta som jag skriver.

Du kan inte leva på gamla meriter hur länge som helst. Ja, du gav mig hur mycket om helst och jag är dig evigt tacksam för det. Ja, du gav en förklaring och även om jag säger att fakta är vad jag behöver för att förstå så tror jag ändå inte riktigt på vad du sagt. Visst, jag kanske glorifierar men ord och handling går ändå hand i hand.


Det du sa och gjorde då skiljer sig åt på samma sätt som dag och natt, svart och vitt. Du kan inte måla över något utan att komma i en gråzoon först. I min värld kallas det förnekelse. Det du säger och gör idag är en helt annan historia, du både puttar, knuffar och drar. Kanske är det som du sa jag vill inte såra dig och därför försöker jag skrämma bort dig. I min värld handlar det återigen om förnekelse på ett eller annat sätt.


Som jag sa så kan du inte leva på gamla meriter hur länge som helst. Jag vill glömma och jag vill lämna samtidigt som jag inte vill. Varför lämna något som gav mig så otroligt mycket? Du lärde mig om livet. Du lärde mig om mig själv. Du lärde mig hur det kan vara och du lärde mig om dig. Jag är helt säker på att det gav dig väldigt mycket också på ett eller annat sätt. Det är i alla fall vad jag fått höra...


Det ena leder till det andra. Vänner kommer och vänner går. Samma sak där, jag tror alla vänner genom livet har något att ge, i alla fall under någon period.
Det är svårt att se. Vem är sann och vem är falsk? Varför får jag ibland känslan att det passar när du behöver något men inte när jag behöver? Ja, jag ger mer än gärna men jag vill få något igen också. Hur vet jag om du egentligen är min vän? Hur vet du om jag är din vän?


Det var någon som sa till mig, du mår inte bra av att leva det liv du lever. Nej, jag vet att jag inte mår bra av det men jag mår inte bra av ensamheten som jag är rädd för heller. Ja, jag måste lära mig om igen att trivas med mig själv och min ensamhet men hur? Jag hoppas orden sas av omtanke men hur vet jag?
Livet är olika för alla. Var i livet vi befinner oss. Vad vi har i vår ryggsäck, vad vi har för sociala kontakter. Vad om är sant och falsk får vi svar på tids nog. Sometimes it last in love and sometimes it hurts instead...


Inga kommentarer: