söndag 13 maj 2012

Two sides of the story

Det finns alltid minst två sidor av en historia. Vi upplever alla saker på olika sätt. Tolkar saker olika. Det handlar om sanningen så som vi själva ser den.

Några ord. Ett agerande. Vi kan fråga oss varför, analysera, kanske förstår vi eller också lämnar vi det på en gång. Alla har vi olika sätt att handskas med saker.

Nyligen fick jag höra för andra gången under en kort tid att jag analyserar för mycket. Att mina tankar är så djupa att de kan vara svåra att förstå. "Tänk inte så mycket" tyckte personen. Jag forskade vidare i detta och fick svaret att kanske de personer som säger så inte känner mig så väl. Själv vet jag inte. Kanske analyserar jag för att jag har så många tankar och funderingar. Kanske är det för att jag inte mår 100% bra än...

Jag pratade med en vän som berättade hur tankegångarna hade förändrats. Hur dagens tankar skiljer sig från gårdagens. Tankarna hade delats med berörd person som tolkat orden på ett annat plan.
Jag berömde för att tankarna tagits upp till samtal.

När något händer kan det vara bra att hålla huvudet kallt. Att göra sitt bästa för att förstå. Vad är det den andra personen vill förmedla och varför? Det är ingen ide att brusa upp, det löser ingenting. Genom att lyssna ordentligt, fråga till vi förstår, undviker vi onödiga konflikter.

Mitt sätt att se skiljer sig från ditt men inget sätt är fel så länge vi försöker förstå vad den andra menar.

Inga kommentarer: