söndag 6 maj 2012

Med skarp blick

För ett tag sen var det någon, en ytlig bekant, som sa till mig "jag tror du har mer i ditt bagage än vad man kan tro". Personen hade en väldigt skarp blick.

Ibland när jag sitter och samtalar med någon eller lyssnar in ett samtal kommer jag på mig själv med att analysera det som sägs. Jag försöker komma djupare in i samtalet, verkligen förstå syftet som ligger bakom. Jag ställer frågor, vrider och vänder på allt. Borrar mig ner...

Jag frågade några vänner vad de hade för syfte med ett åtagande som de påbörjat. "Vet inte" fick jag till svar. När jag frågade vidare om deras tankar runt detta och framtiden blev svaret detsamma.
När jag fick frågan om hur jag ser min framtid blev jag tyst. Vi har inte träffats på länge och de har inte varit del av min resa på havets botten mer än att de vet att jag varit där. Jag funderade länge på mitt svar som slutligen blev att jag kan inte se så långt fram än. Jag lever i nuet, tar en dag i sänder. Någon menade att det är så vi ska göra men jag tror ändå på drömmar. Vi ska leva idag och samtidigt sikta mot morgondagen.

Var öppen mot andra. Döm inte efter utsidan eller vad du hört från någon annan. Lyssna vad de har att säga. Ge svar med mening och eftertanke. Alla har vi våra ryggsäckar men det är ingen annan än du som vet vad som finns i din.

1 kommentar:

Jenny. sa...

Måste säga att din blogg hjälper. För hur sjukt det än kan låta, så är det "skönt" att veta att någon annan grubblar precis som jag, någon annan försöker finna sin väg. Jag känner mig inte lika ensam.
Kram.