fredag 12 oktober 2012

Vågträsket

Spegel, spegel på väggen där...
Tog mig en ordentlig titt i spegel. Bilden av mig själv har förändrats och det tackar jag mig själv, min vilja, min styrka och min träning för.

Först och främst, kasta bort vågen!! Den ljuger för dig, den säger en siffra och sen tolkar du in andra saker i den siffran. Helt onödigt. Helt fel.

Jag har varit fast i vågträsket. Varje morgon och kväll pinade jag mig själv. Jag lärde mig räkna ut vad vågen skulle visa morgonen därpå, hur mycket jag skulle förbränna under natten utefter dagens matintag och aktivitet. De gånger jag gjorde en missbedömning av dagen och vågen visade mer än jag räknat med morgonen därpå kunde hela dagen kännas fel, hela världen rasa samman.

Jag har fortfarande problem med vågen därför väljer jag att inte använda den. Jag vet att muskler väger mer än fett. Jag vet att jag är smal. Jag vet att jag är vältränad. Jag vet att jag väger mer idag än jag gjort på länge. Jag vet även att jag kan ha samma kläder som jag hade när jag vägde som minst.

Ja, jag är kroppsligt medveten och jag vill känna mig så fin som möjligt. Någon kan kalla mig utseendefixerad. Jag kallar det att ta hand om mig själv och min kropp. Skapa välmående, vara stolt över mig själv.

Jag kan känna mig orolig när jag läser/ser/hör människor ena dagen meddela att det är minsann bra med fylliga former, det blir mer att ta i. Att det är mjukare och skönare att hålla om någon med lite extra hull än någon som är smal/vältränad. Absolut inget fel i det, vi har alla olika mål med vårt utseende och välmående. Det jag känner oro för är när samma människor i nästa stund pratar om att svälta sig. Diverse olika dieter kommer på tal. Kortsiktiga mål, snabba resultat. Visst, det går svälta sig själv men många gånger går du upp lika snabbt i vikt igen när du börjar om att äta som
vanligt.

Hitta en balans med bra mat och motion. Att vara tillfälligt extrem åt något håll är ingen lösning. Långsiktiga mål är många gånger det bästa.

Ta hand om dig själv. Ta hand om din kropp. Jobba med både insidan och utsidan. Investera i dig själv, det är du värd.

Strong is the new skinny.

1 kommentar:

Malla sa...

helt rätt och riktigt!