lördag 6 oktober 2012

Svartsjuka

Att kvinnor och män kommer från helt olika planeter är ingen nyhet. Att vi aldrig lär förstå oss på varandra likaså.

Enligt Wikipedia är svartsjuka en känsla som innebär oro för en rival. Svartsjuka är lika vanligt för män som kvinnor men ter sig på olika sätt. I männens fall handlar det om oro för det sexuella, att kvinnan ska ha sex med någon annan. För kvinnor är det mer känslomässigt, beteenden och anföranden mot andra kvinnor.

Oavsett vilket slags förhållande vi har, långvarigt, kortvarigt eller tillfälligt, finns oskrivna regler. Vissa saker vill vi veta om varandra andra saker får gärna stanna på behörigt avstånd. Det som är spännande är att kvinnor och män vill veta olika saker.
Vid upprepade tillfällen, av olika personer, har jag fått en fråga som jag själv aldrig skulle ställa. Jag vill inte veta, tycker mig inte ha rätt till att fråga, och det enda det skulle tillföra mig är smärta. En känsla av otillräcklighet. Jag har frågat de olika personerna varför de stället en sådan underlig och privat fråga. Svaret "Jag vill veta." Varför undrar jag då och får tillbaka samma svar...

Nej, jag kommer aldrig förstå mig på de två olika språken som män och kvinnor pratar. För mig kan det lika gärna vara kinesiska.

Inga kommentarer: