fredag 5 oktober 2012

Otrohet

För en tid sedan hade jag ett samtal med en för mig okänd man. Plötsligt sitter han och berättar att han varit otrogen mot sin fru, detta hade utspelat sig för många år sen och han
älskade fortfarande sin fru. Ni kan tro att det blev ett intressant och känslomässigt samtal.

Då jag inte har något med mannen att göra bestämde jag mig för att "grilla" honom. Mitt mål var att förstå, varför väljer en människa att vara otrogen. Enligt denna man "hörde det till" att en man har sex med någon annan än sin kvinna, speciellt i början av ett förhållande, men han kunde inte förklara varför. Respektlöst enligt mig.
Antagligen svartnade mina ögon under samtalet och mannen fick för sig att jag hatade honom. Jag förklarade om och om igen att hata är ett väldigt starkt ord och att jag inte tyckte illa om honom men hans handling tycker jag inte om på något sätt. Vår gemensamma vän som hörde delar av samtalet fyllde i "hon kommer från ett mindre bra förhållande och vill förstå, hon vill förstå allt."

Nej, jag blev inte klokare av samtalet, inga tydliga svar och inte förstår jag heller. Varför, hur kan någon välja, jo det är ett val, att behandla en annan människa så totalt respektlöst?

Inga kommentarer: