måndag 29 oktober 2012

Alone

Så långt tillbaka i tiden jag kan minnas har jag alltid varit något av en ensamvarg. Jag har trivts i mitt eget sällskap. Läst böcker, spelat piano, sjungit, fixat och trixat med allt och inget. Det var då...

Till now I always got by on my own
I never really cared until I met you

Det finns flera sorter av ensamhet, vald och påtvingad är kanske de vanligaste. Värsta sorten, enligt mig, är den ensamhet man kan känna trots att man är omringad av andra. På något sätt är det som att inte vara närvarande. Kroppsligt är man där men i tanke någon helt annan stans. Man hör människorna runt omkring en, hör hur samtalen rullar men hör inte vad som sägs, orden saknar mening.

Jag kommer ihåg för många många år sedan, jag gick på shopping med en kompis och plötsligt blev jag så trött på att gå i affärer. Min vän var inte i närheten färdig med sitt shoppande. När vi äntligen kom oss iväg säger min vän "Det märks så väl när du är less, du blir osynlig."

Ungefär så känner jag mig ibland, osynlig, som att jag inte syns. Det som inte syns finns inte...

Just nu trivs jag inte med att vara ensam. Trots att jag borde känna mig helt utvilad är jag trött. Jag är fruktansvärt trött. Tröttheten är min värsta fiende. Tröttheten gör att tankarna hopar sig. Förvirringen blir än mer påtaglig. Jag får inte ut det jag har inom mig, kan inte kategorisera och få ordning på tankarna, det tar energi.
Några saker har jag kontroll över men det är minst lika många som är helt utom min kontroll. Jag tycker inte om att sakna kontroll. Jag tycker inte om när jag inte vet hur jag ska hantera händelser och situationer. Jag tycker inte om att göra val som påverkar andra. Jag tycker inte om negativ energi. Jag tycker om fakta. Jag tycker om att veta. Jag tycker om att förstå.

Något inom mig säger att jag måste ta några beslut. Jag måste lyssna till min magkänsla, sätta hårt mot hårt. Ställa samma krav på andra som jag ställer på mig själv. Acceptera det jag inte kan påverka och göra något åt det jag kan. Ingen annan än jag kan ta mina beslut.

But the secret is still my own
Alone

Inga kommentarer: