torsdag 27 oktober 2011

STOPP och respekt

Att fortsätta jobba med sig själv tror jag är väldigt viktigt. Jag tror jag har en ganska tydlig bild om var jag är på väg och hur jag vill ha det. Jag jobbar dagligen med min självkänsla och självförtroende och det här har på sätt och vis varit en ganska bra vecka. Jag upplever inte att jag är allra längst ner på botten och jag tror jag har en förklaring till varför.

En vän sa till mig under helgen att det var på tiden att jag stampade ner foten och sa STOPP på riktigt. Kanske lyckades jag förmedla mitt stopp.

Under senaste tiden har jag påpekat att det inte är ok att behandla mig utan respekt. Jag går inte med på att någon är otrevlig och arrogant mot mig bara för att. Tyvärr har det hänt och för att undvika att det händer igen tog jag tag i problemet. Jag kontaktade personen och sa som det var, så som jag upplevt det som hänt. Personen hade tänkt på händelsen, höll med och bad om ursäkt. Mycket kan jag gå med på och mycket accepterar jag men när det går till gränsen att det tär inom mig då måste jag säga STOPP.

Det här är mitt sätt att bygga upp min självkänsla. Att kunna säga till andra när de gör saker som får mig att må bra. Att kunna säga till andra att de är fina så som de är. Att kunna säga till andra att jag mår dålig när du gör si och så mot mig. Att både kräva och visa respekt.

Inga kommentarer: