måndag 24 oktober 2011

nya mönster och rutiner

Tiden går ruskigt fort, den springer iväg. Snart är oktober månad slut och vi går in i november. Går november lika fort som oktober kommer vi ha december innan vi vet ordet av det. Under kvällen läste jag om julen hos den här tjejen,  det fick mina tankar att vandra iväg.

Ganska snart efter separationen från mitt barns far insåg jag att allt kommer bli annorlunda. Från att följt mönster och haft rutiner under många år till att lämna allt vad invanda mönster och rutiner heter. Det är svårt med förändringar. Nu är det nya mönster och nya rutiner som gäller.

Ett mönster som uppstår ganska snart i ett förhållande är hur julen firas. Alla har vi våra seder och vanor. Vartannat år med respektive familj brukar vara ett ganska vanligt mönster. Det mönster fanns även i min familj, familjen jag hade. Förra julen firades hos min bror och med min familj. Den här julen skulle firas med sonens farmor och den sidan av sonens familj. Nu förstår ni kanske var jag är på väg... Jag kommer inte vara med min son på julafton. Det känns helt galet fel. Det sliter i hjärtat. På något sätt måste jag hitta ett alternativt sätt att fira julen. Lilla julafton av något slag är givet men hur det ska gå till vet jag inte än. Säg gärna till om ni har några förslag, alla tips mottages med glädje.

Inga kommentarer: