söndag 30 september 2012

Lyssna till magkänslan

Som liten brukade mamma säga att man kan inte göra allt som andra gör. Även om hen hoppar i elden får du inte göra det. Eller, din vilja sitter i träden och växer... Jag tyckte hon var orättvis men idag förstår jag att hon ville lära mig om livet.

Ibland har jag liknat min sjukdomsresa vid en berg och dalbana. Andra gånger att simma under ytan. Hur jag än vrider och vänder på det har gått upp och ner, ibland har jag saknat luft och inte kunnat andas. Jag har vridit och vänt på allt och inget. Tittat genom mikroskop, funderar och analyserat.

Idag är jag otroligt glad över att jag lärt känna mig själv på nytt. Hittat mina värderingar, vad jag tycker om och vad jag inte tycker om. Jag har lärt mig lita på mig själv igen. När jag saknar svar gör jag mitt bästa för att lyssna till min magkänsla. Den kanske inte kan ta på den exakta punkten, ge svar, men den ger en hit om något, en vägledning.

Jag hamnade i en speciell situation. Jag trodde jag hade kontroll på läget men plötsligt var det något inom mig som sa att jag helt saknade kontroll. Jag stannade upp. Försökte få tillbaka kontrollen över mina tankar. Det gick inte men magkänslan sa något. Jag valde att lyssna till den och nu är jag otroligt stolt över det. Jag är stolt för att jag lyssnade till mig själv. Jag är stolt för att jag var stark nog att sätta stopp för min egen skull. Jag är stolt över att jag prioriterade mig själv.

Inga kommentarer: