onsdag 5 september 2012

Jag är jag, varken mer eller mindre, på mitt sätt!!

Avund är en känsla som uppstår när en person saknar någon annans (förmodad) överlägsna egenskap, prestation eller innehav, och antingen önskar sig det eller önskar att den andra personen inte hade det.
(källa: Wikipedia.se)

Varför är det "fult" att vara nöjd över sin kropp? Visar vi resultat över våra ansträngningar finns det några (de med samma intresse) som gillar det och peppar en att fortsätta det hårda arbetet. Andra ser det som ett behov av uppmärksamhet och bekräftelse.

Jag är 32 år. Jag har inte alltid varit nöjd över min kropp men idag är jag det. Jag har tränat mig till där jag befinner mig idag och det är jag stolt över. Jag har lagt ner hela min själ i att hitta ett välmående. Jag arbetar ständigt med min insida och tränar mig till en utsida där jag mår bra. Målet är att känna mig vacker inifrån och ut. Då jag mår bra måste det vara rätt för mig.

Jag har fått alla möjliga och omöjliga kommentarer om min kropp. Finns det något utseende som är accepterat?

"Jag är jag, varken mer eller mindre, på mitt sätt, take it or leave it liksom."

Även om jag trivs i mig själv och tycker om det jag ser gör det ont att höra kommentarer. Jag vill inte höra att jag är mager eller att jag lagt på mig. Vad är det som ger en människa rätt att kommentera någon annan människas kropp och utseende? Varför är det "fult" att vara nöjd över sig själv och sina prestationer? Vad handlar det egentligen om?

Jag är stolt över var jag kommit med min träning och bättre kommer det bli. Kan jag få vara stolt och må bra på mitt sätt?!

1 kommentar:

Jenny. sa...

Ja tänk att folk kan tycka och tänka så mkt. Och inte bry sig om att det kanske finns en bakgrund till att man ser ut som man gör just nu. Sorg osv. kan ju göra att man går upp eller ner. För mig är det så att min medicin gör att jag drar på mig en massa vätska i tex ansiktet, och det trivs jag verkligen inte med. Kul att då få höra det av andra lixom.
Men jag tror som du skriver mkt handlar om avund, folk speglar sin egen osäkerhet i dig.
Jag hejjar på dig, och försök ta det som en komplimang nästa gång. De är ju bara helt sjukt avis på att du orkar träna och får resultat !!
Phu, nu blev de långt. ;).