söndag 12 augusti 2012

Ekorrhjul

Vad är det som gör att människan många gånger hamnar i ekorrhjul? Fortsätter på samma väg som tidigare istället för att vika av och göra något nytt?

Jag lyssnade till bekantas samtal om livet. Ibland kunde jag förstå andra gånger tänkte jag vakna. Jag vet inte om det främst är kvinnor eller om män gör samma sak. Ett förhållande är över men inte avslutat. De fortsätter ha sina tankar där trots att det inte är bra för de. Ett destruktivt förhållande där de glömmer bort sitt eget värde.

Det slutade med att jag inte kunde hålla tyst längre. En sanning som känns är alla gånger mycket bättre än vilken lögn som helst. Jag ville de skulle se sig själva. Se hur underbara de är och att de förtjänar det bästa. Ett förhållande på lika villkor. Ett förhållande där båda parter tar fram det bästa i varandra. Inte ett förhållande där den ena bestämmer och den andra dansar efter. Inte ett förhållande som grundas på misstankar och hemligheter.

Visst, det är lätt att stå utanför och se saker och en helt annan sak att vara mitt i det. Det är svårt att lämna den trygghet man på något sätt kan känna trots att förhållandet är destruktivt. Man kan känna sig ensam, förvirrad och förtvivlad ett tag men slutligen kommer man ut som en starkare person.

2 kommentarer:

Jenny. sa...

Bra gjort. Jag önskar någon hade sagt mig sanningen för många, många år sedan då jag var i ett väldigt dåligt förhållande. Då kanske jag hade haft lite självförtroende och självkänsla kvar.
Kram !!

M sa...

Tyvärr är det så att man inte alltid är redo för att höra sanningen, man vill så gärna och ser inte det andra ser...