söndag 4 november 2012

inställningen som bestämmer situationen

Att jobba med insidan måste vara bland det svåraste en människa kan göra för sig själv. Att lära sig handskas med både sin självkänsla och självförtroende. Att se skillnaden mellan dessa två.

Självförtroende handlar om stark tilltro till sin egen förmåga att prestera. Självförtroende är alltså något vi gör. Självkänsla är medvetenhet om den egna personlighetens värde. Att skapa en objektiv uppfattning om sig själv, på gott och ont.

Det var någon som sa Det är du och din inställning som bestämmer hur situationen ska bli. Det ligger en hel del i det. När du möter en människa kan du själv bestämma hur du vill att mötet ska bli. En fin sak att göra är att ta kommandot och hälsa på personen. Ta personen i hand och presentera dig. Det är en fantastisk isbrytare. Det känns bra för en själv och det känns bra för den som får uppmärksamheten, att bli sedd. Jag var nyligen med om detta själv. Jag följde motvilligt med några bekanta till ett ställe där jag sedan tidigare inte känt mig bekväm. Mitt kroppsspråk avspeglade hur jag kände mig, väldigt obekväm. Det smittar av sig. Jag bestämde mig för att rycka upp mig, ta tag i situationen och hälsade på alla. Det känns otroligt skönt för en själv och jag tror alla runt omkring känner på samma sätt. Även glädje smittar av sig.

Jag är medveten om att jag måste arbeta vidare med min självkänsla. Jag har kommit en bit på vägen men plötsligt tog det stopp. Jag glömde att fokusera på mig själv. Jag valde att lägga mer energi på någon annan. Än en gång ställde jag mig själv i andra hand. Jag blev sårad. Knäckt.

Jag kommer tillbaka till att mycket sitter i huvudet. Mina tankar om mig själv. Vad jag tror att jag är värd i andras ögon. Vad jag tror att andra tänker om mig. Vad jag tror att andra tror...

Ingen kan såra mig så länge jag inte ger de makt att såra mig...


Inga kommentarer: